Пісня про Байду

Історія пісні про Байду

“Пісня про Байду” (“В Цареграді на риночку”) – це не просто мелодія, а ціле полотно української історії та культури. Вона вплетена в генетичний код нашого народу, як символ незламності духу, відваги та боротьби за свободу. Ця пісня – це живий голос наших предків, який лунає крізь століття, нагадуючи нам про героїчне минуле і спонукаючи до нових звершень.

Історія створення пісні про Байду

Але що ж приховує за собою образ легендарного Байди? Чи є він лише плодом народної фантазії, чи ж за ним стоїть реальна історична постать? Які події надихнули наших предків на створення такої потужної і зворушливої пісні? Саме на ці запитання ми спробуємо знайти відповіді у цій статті.

“Пісня про Байду” – це спроба зазирнути в душу українського народу. Це своєрідний ключ до розуміння нашої ментальності, наших цінностей та прагнень. Адже саме в народних піснях найяскравіше відображається дух народу, його мрії і побоювання.

Хто такий Байда?

Образ Байди, оспіваний у народній пісні, протягом століть надихав українців на подвиги та був символом незламності духу. Проте, хто ж насправді стоїть за цим легендарним ім’ям? Чи є Байда вигадкою народної фантазії, чи ж за ним ховається реальна історична постать?

Більшість дослідників сходяться на думці, що прототипом Байди є український князь Дмитро Вишневецький. Цей видатний воїн та політик жив у XVI столітті і відіграв важливу роль у боротьбі українського народу проти турецько-татарської агресії. Вишневецький був відомий своєю відвагою, рішучістю та незламним духом.

Князь безкомпромісно боровся проти турецьких загарбників, захищаючи українські землі. Його трагічна загибель у турецькому полоні, пов’язана з мученицькою смертю, стала легендарною і надихнула народних творців.

Польський хроніст Марцін Бельський писав:

Вишневецького кинули з башти на гаки, вмуровані в стіни над морською затокою… Він зачепився ребром за гак і так жив ще три дні, доки турки не забили його з луків, не стерпівши його лихослів’я на Магомета.

Незважаючи на те, що Дмитро Вишневецький є найімовірнішим прототипом Байди, між історичною особою та народним героєм є певні відмінності. Народна творчість часто ідеалізує своїх героїв, наділяючи їх надзвичайними рисами та здібностями. Так і сталося з Вишневецьким. В образі Байди підкреслюються його найяскравіші риси – відвага, вірність ідеалам, незламність духу.

Ось що говорив з цього приводу історик Голобуцький: 

В свій час я писав, що образ легендарного козака Байди поєднався з історичною постаттю українського князя. Взагалі це питання, на мій погляд, другорядне, бо йдеться все ж таки про поетичний образ. Чому так сталося, що образ князя був замінений образом легендарного козака Байди, вдало пояснює M. C. Грушевський. «В кругах українських, польських, литовських, – пише він, — по гарячих слідах події, історія смерті Вишневєцького почала переказуватися в легендарних, різними поетичними подробицями розцвічених формах … Сі перекази оброблялися в поетичній формі, і одна з таких поетичних переробок, у вигляді української народної пісні, перелетіла до нас через прірву трьох століть, задержавшись в народних устах. Ся популярна пісня про Байду розповсюджена на цілій українській території, від Галичини до Задніпров’я. Ігноруючи його життя, вона займається виключно його героїчною смертю. Легковаження життя і життєвих розкошів, зневага смерті — її невід’ємний мотив, і ухопивши його, поет на місце історичної постаті князя-магната за ліпше вважав підставити типову фігуру гуляки-козака, що непоясненим близше способом опинився в Царьгороді й пиячить тут». Михайло Драгоманов також бачив різницю між історичною постаттю Вишневецького і образом козака Байди. Найвизначнішими ватажками козаків були, говорить він, Лянцкоронський і «Дмитро Вишневецький, — до його потім прикладали пісню про Байду»

Дан Берест писав про Вишневецького наступне:

Варто наголосити, що Д.Вишневецький, як потомний родовитий шляхтич, не переймався долею українського народу, а вболівав лише за власні інтереси, реалізуючи свої шляхетські амбіції. Через це він найнявся на службу до московського царя і разом з запорожцями здобув фортецю Азов, яку мусив віддати татарам після укладення перемир’я між Московією і Кримським ханством, після чого він утрутився в Молдавський конфлікт, маючи на меті посісти молдавський престол, за що врешті й наклав головою 1563 року.

Витоки козацтва

Таким чином, образ Байди – це своєрідний синтез історичної постаті Дмитра Вишневецького та народних уявлень про ідеального героя. Цей образ став символом боротьби за свободу і незалежність, що надихає українців вже кілька століть.

Пісня про Байду FAQ

Далі часті питання та відповіді про Байду і присвячену йому пісню.

  • Хто такий Байда?

Байда – це легендарний український козак, який став символом боротьби за свободу і незалежність. Його образ народився в народних піснях і легендах, а згодом став одним з найпопулярніших персонажів українського фольклору.

  • Ким був Байда насправді?

Існує кілька теорій щодо того, хто став прототипом Байди. Найпоширеніша версія пов’язує його з історичною постаттю Дмитра Вишневецького, засновника Запорозької Січі. Однак, образ Байди в народних переказах значно відрізняється від історичного прототипу, набуваючи рис ідеального героя.

  • Чому образ Байда став таким популярним?

Популярність образу Байди пояснюється кількома факторами:

  • Символ боротьби: Байда втілює в собі ідеал борця за свободу, який готовий пожертвувати собою заради своєї батьківщини.
  • Незламний дух: Образ Байди асоціюється з незламним духом, який не піддається ніяким спокусам і труднощам.
  • Ідеал козака: Байда став втіленням ідеалу козака – вільного, сміливого і незламного воїна.

Так народ створив собі героя.

  • Яке значення має образ Байди для української культури?

Образ Байди має величезне значення для української культури:

  • Національний символ: Байда став одним з найважливіших символів української нації.
  • Джерело натхнення: Його образ надихав і продовжує надихати українців на боротьбу за свої ідеали.
  • Частина культурної спадщини: Байда є невід’ємною частиною української культурної спадщини.

Герої потрібні кожному народу.

  • Коли була написана пісня про Байду? 

Точна дата невідома. Вважається, що вона була написана у XVI столітті. Відомі числені версії твору. Найбільш популярний нині був зафіксований у XIX столітті.

  • Хто автор пісні про Байду?

Це народна пісня

Текст Пісні про Байду

В Цариграді на риночку

Та п’є Байда мед-горілочку;

Ой п’є Байда та не день, не два,

Не одну нічку та й не годиночку;

Ой п’є Байда та й кивається,

Та на свого цюру поглядається:

“Ой, цюро ж мій молодесенький,

Та чи будеш мені вірнесенький?”

Цар турецький к ньому присилає,

Байду к собі підмовляє:

“Ой ти, Байдо та славнесенький,

Будь мені лицар та вірнесенький,

Візьми в мене царівночку,

Будеш паном на всю Вкраїночку!”

“Твоя, царю, віра проклятая,

Твоя царівночка поганая!”

Ой крикнув цар на свої гайдуки:

“Візьміть Байду добре в руки,

Візьміть Байду, ізв’яжіте,

На гак ребром зачепіте!”

Ой висить Байда та й не день, не два,

Не одну нічку та й не годиночку;

Ой висить Байда та й гадає,

Та на свого цюру споглядає,

Та на свого цюру молодого

І на свого коня вороного:

“Ой, цюро ж мій молодесенький,

Подай мені лучок та тугесенький,

Подай мені тугий лучок

І стрілочок цілий пучок!

Ой бачу я три голубочки —

Хочу я убити для його дочки.

Де я мірю — там я вцілю,

Де я важу — там я вражу!”

Ой як стрілив — царя вцілив,

А царицю в потилицю,

Його доньку в головоньку.

“Отто ж тобі, царю,

За Байдину кару!

Було тобі знати,

Як Байду карати:

Було Байді голову істяти,

Його тіло поховати,

Вороним конем їздити,

Хлопця собі зголубити”.

Коментарі

Поки що немає коментарів. Чому б вам не розпочати обговорення?

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.