Композиція (Sittin’ on) The Dock of the Bay мала ознаменувати новий етап у кар’єрі американського співака Отіса Реддінга, але долі було завгодно, щоб вона стала його посмертним хітом. Автор і виконавець пісні так і не почув її фінальну версію.
Натомість музичні критики та прості меломани настільки високо оцінили його роботу, що вона була удостоєна кількох престижних нагород і увійшла до різних авторитетних рейтингів найкращих треків.
Історія створення пісні Sittin’ on the Dock of the Bay
Продюсер Стів Кроппер так докладно розповів про запис треку, що одних його спогадів уже достатньо для повного висвітлення історії створення пісні.
Далі пропонуються витяги з інтерв’ю Марку Майерсу з Wall Street Journal:
Восени 1967 року я був продюсером у Stax Records у Мемфісі та гітаристом Booker T. & the MGs, сесійної групи цього лейблу. У листопаді я перебував у студії, коли Отіс Реддінг зателефонував мені з аеропорту Мемфіса.
Зазвичай, коли Отіс приїжджав до міста, він спочатку селився в Holiday Inn і лише потім кликав мене працювати з ним над піснями в його номері. Цього разу він не міг чекати. Він сказав: “Кроп, у мене є хіт. Я зараз буду”.
Коли Отіс увійшов, він сказав: “Кроп, давай гітару”. У мене завжди була під рукою Gibson B-29. Він схопив її, налаштував її за відкритим акордом E, в якому легше грати на гітарі слайдом. Потім Отіс зіграв і заспівав куплет, який він склав…
Отіс розповів, що почав писати пісню, перебуваючи в Сан-Франциско. Напевно, продюсер Білл Грем дозволив йому зупинитися в його плавучому будинку в Сосаліто, адже Ніл Янг говорив, що зупинявся там відразу після того, як Отіс відбув, щоб повернутися на східне узбережжя.
Коли ми з Отісом закінчили писати решту музики і слів пісні, я зробив аранжування, і ми призначили час у студії. У запланований день я грав на акустичній гітарі, Дак Данн на басу, Ел Джексон на ударних, Букер на фортепіано, а Вейн Джексон на трубі та двох інших духових…
У п’ятницю, 8 грудня, перш ніж вирушити на серію регіональних концертів, Отіс зазирнув у студію, просунувши голову в двері, і сказав: “Побачимося в понеділок”. Коли він поїхав, я зайнявся накладенням програшів на електрогітарі… Я намагався зімітувати крики чайок. Ще до сесії Отіс дуркував у студії, кричачи голосами морських птахів із Сосаліто.
Це була остання зустріч Кроппера з Реддінгом, оскільки Отіс загинув в авіакатастрофі. Літак, на борту якого він перебував, упав в озеро. У живих залишився лише один пасажир, який сидів одразу за музикантом.
Про подальші події знову розповідає Стів Кроппер:
Коли в понеділок ми повернулися в Stax, зателефонував продюсер Atlantic Records Джеррі Векслер… Джеррі сказав, що ми повинні були негайно випустити сингл Отіса. Я сказав: “Джеррі, ми щойно втратили Отіса. У нас ще нічого не змікшовано, і я взагалі не можу навіть думати про це”. Але Джеррі наполягав.
Тож у вівторок рано вранці я почав самотужки зводити “Dock of the Bay”. Я хотів посилити образ бухти, немов таємне послання Отісу. Я запросив одного місцевого приятеля допомогти зі звуковими ефектами моря і чайок, а потім злегка додав їх подекуди.
Закінчивши мікшування до наступного ранку, я відніс майстер-стрічку в аеропорт Мемфіса і віддав коробку службовці, яка летіла в Нью-Йорк. У Нью-Йорку її зустрів представник Atlantic, і на лейблі зробили тестову платівку для Джеррі.
Але Джеррі був незадоволений. Він хотів, щоб вокал Отіса звучав голосніше, і зажадав зробити нове аранжування. Мені ж вона здавалася ідеальною, і я не хотів її чіпати. Потім у мене з’явилася ідея. Плівка у Джеррі була в стерео. Бас і гітара йшли з лівого динаміка, а барабани і вокал з правого.
Коли я переробив стерео на моно, змусивши ту саму аудіоінформацію звучати з обох динаміків, вокал посилився на два децибели. Так я і вчинив, але не думаю, що я обдурив Джеррі. Йому сподобалося те, що я надіслав, і це ви чуєте на синглі.
Не всі колеги Реддінга вважали композицію перспективною. І президент Stax Джим Стюарт, і деякі сесійні музиканти згадували, що спочатку пісня їх не вразила. А ось Кроппер, за його твердженням, відразу розпізнав у (Sittin’ on) The Dock of the Bay майбутній хіт:
Це була просто чудова пісня. Ми розуміли, що у нас, нарешті, з’явилася пісня, яка відкриє для нього [Отіса] поп-ринок.
Performing Songwriter
Сам Реддінг також пророкував велике майбутнє своєму творінню:
Це мій перший запис для першого рядка хіт-парадів. Це найважливіша пісня з тих, що я написав.
Performing Songwriter
Судячи з усього, пісня є автобіографічною. Знову слово Кропперу:
Якщо ви послухаєте пісні, які я писав з Отісом, зрозумієте, що більшість про нього. Зазвичай він не писав про себе, але я це робив. Mr. Pitiful, Fa-Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song) – вони були про життя Отіса. Dock of the Bay точно така сама. “Я залишив будинок у Джорджії і вирушив у затоку Сан-Франциско”, – все це про те, як він поїхав виступати в Сан-Франциско.
Fresh Air, NPR, 1990
Пояснимо, що Стім мав на увазі участь Реддінга в легендарному Монтерейському рок-фестивалі, де він виконав п’ять пісень у суботу, 17 червня 1967 року.
Відеокліп Dock of the Bay Otis Redding
Далі можна подивитися онлайн музичне відео до пісні Sittin’ on the Dock of the Bay Отіса Реддінга.
Реліз і досягнення Dock of the Bay
Композиція вийшла синглом у січні 1968 року. Публіка, все ще шокована смертю Отіса, сприйняла пісню дуже тепло. Зробити композицію хітом допомогла й надзвичайно активна ротація на відомих радіостанціях. Вона очолила чарти Billboard Hot 100 та Rhythm & Blues Singles, а також піднялася на третю сходинку офіційного британського хіт-параду.
Згодом трек був удостоєний двох премій “Греммі” і увійшов до кількох авторитетних списків найкращих композицій, включно з топ-500 за версією Rolling Stone.
На думку BMI, Dock of the Bay є шостою в рейтингу пісень, які найчастіше виконували у двадцятому столітті. Кавери-версії записували Боб Ділан, Шер, Майкл Болтон, Pearl Jam і багато інших відомих музикантів.
Цікаві факти
- Композиція звучить у фільмі “Взвод” (Platoon).
- Пісня була популярна в американських солдатів, які брали участь у В’єтнамській війні.
- Відсилання до Dock of the Bay є в треку Running’ Blue рок-гурту The Doors.
Текст пісні (Sittin’ on) The Dock of the Bay Otis Redding
Sittin’ in the mornin’ sun
I’ll be sittin’ when the evenin’ comes
Watchin’ the ships roll in
Then I watch ’em roll away again
I’m sittin’ on the dock of the bay
Watchin’ the tide roll away
I’m just sittin’ on the dock of the bay
Wastin’ time
I left my home in Georgia
Headed for the Frisco Bay
‘Cause I had nothin’ to live for
It look like nothin’s gonna come my way
So I’m just goin’ sittin’ on the dock of the bay
Watchin’ the tide roll away
I’m sittin’ on the dock of the bay,
Wastin’ time
Look like nothin’s gonna change
Everything, still remains the same
I can’t do what ten people tell me to do
So I guess I’ll remain the same, yes
Sittin’ here restin’ my bones
And this loneliness won’t leave me alone, yes
Two thousand miles, I roam
Just to make this dock my home
Now I’m just gonna sit, at the dock of the bay
Watchin’ the tide roll away,
Sittin’ on the dock of the bay
Wastin’ time
Переклад пісні (Sittin’ on) The Dock of the Bay Отіса Реддінга українською
Сидячи на ранковому сонці
Я буду сидіти, коли настане вечір.
Спостерігати за кораблями, що припливають.
А потім я бачу, як вони відпливають.
Я сиджу на причалі бухти
Спостерігаю, як відпливає приплив
Я просто сиджу на причалі бухти
Втрачаючи час
Я покинув свій дім у Джорджії
Попрямував до затоки Фріско
Бо мені не було заради чого жити
Здається, нічого не буде на моєму шляху
Тож я просто сиджу на причалі затоки
Спостерігаю, як відпливає приплив
Я сиджу на причалі затоки,
Втрачаючи час
Здається, нічого не зміниться
Все, як і раніше, залишається тим самим.
Я не можу робити те, що кажуть мені десять чоловік.
Тож, мабуть, нічого не зміниться, так.
Сидітиму тут, спочиватиму.
І ця самотність не дасть мені спокою, так.
Дві тисячі миль я мандрую
Щоб цей причал став моїм домом.
А тепер я просто буду сидіти на причалі бухти
Спостерігатиму, як відпливає приплив,
Сидітиму на причалі бухти
Втрачаючи час